środa, 4 lutego 2009

Wsparcie ojca odgrywa dużą rolę w podjęciu decyzji o aborcji

Nowe badania opublikowane w Międzynarodowym Dzienniku Zdrowia Psychicznego I Uzależnień (The International Journal of Mental Health & Addiction) wskazują, że związek pomiędzy kobietą, a mężczyzną oraz ilość i jakość jego pomocy odgrywają dużą role w decyzji o dokonaniu aborcji.

Badanie to, którego głównym koordynatorem była prof. Priscilla Coleman z Uniwersytetu Bowling Green State zostało przeprowadzone w kilku szpitalach w różnych miejscach kraju wśród kobiet posiadających niskie dochody. Kobiety te zaszły po raz kolejny w ciążę w ciągu 18 miesięcy od urodzenia pierwszego dziecka i usunęły ciąże bądź donosiły ją. Uczestniczki badania odpowiadały na pytania o ich związek z ojcem dziecka, nadużywanie alkoholu oraz problemy dotyczące wychowania tego pierwszego dziecka.

Kobiety, które uważały, że nie mogą polegać na swoim partnerze przy wychowywaniu dziecka częściej dokonywały aborcji. Badanie także, ukazało, że kobiety, które usunęły ciążę średnio o trzy razy częściej sięgały po alkohol i aż o dwa razy po papierosy, niż te, które donosiły ciążę.

Podczas innych podobnych badań odkryto, że kobiety, które dokonały aborcji w porównaniu z tymi, które donosiły ciążę, częściej nadużywają narkotyków oraz innych używek, częściej popełniają lub próbują popełnić samobójstwo, częściej cierpią na depresję i zaburzenia lękowe, i inne.

Ostatnie badanie naukowe opublikowane przez Coleman ukazało, że aborcja jest połączona ze znacznie podwyższonym ryzykiem cierpienia na problemy psychiczne, z którymi wiążą się także ataki paniki, lęki przestrzeni, zespół stresu pourazowego, choroba afektywna dwubiegunowa oraz poważna i długotrwała depresja.

W jednym z badań, naukowcy odkryli, że kobiety, które miały problemy z wychowaniem pierwszego dziecka lub, których pierwsze dziecko miało problemy medyczne wcale nie były w grupie bardziej pragnących aborcji.

„Wyniki te sugerują, iż kobiety, które uważają, że ojciec dziecka nie pomagał im wystarczająco w wychowaniu tego pierwszego, są dużo mniej przychylne posiadaniu kolejnego potomka” piszą naukowcy.Podkreślają oni także, że kobiety, które dopuściły się aborcji są częściej bite bądź opuszczane przez ojca dziecka, co sugeruje, że stres związany z aborcją przeradza się w przemoc domową.

Pomoc i wsparcie innych jest konieczne !

Inne ankiety przeprowadzane wśród kobiet już po aborcji dowodzą, że wsparcie oraz postawa osób otaczających kobietę zarówno w życiu prywatnym jak i profesjonalnym odgrywa dużą rolę w decyzji o usunięciu bądź kontynuacji ciąży.


Ankieta przeprowadzona wśród kobiet, które usunęły ciążę, opublikowana w Monitorze Nauk Medycznych (Medical Science Monitor) wskazuje, iż 64% kobiet czuły presję, aby przerwać ciążę, a aż, 80% przyznało, iż nie otrzymały wystarczających informacji, aby podjąć decyzję. Kolejna ankieta przeprowadzona wśród kobiet uczęszczających na poaborcyjne grupy wsparcia ukazała, że aż 83% kobiet donosiłoby ciąże, gdyby otrzymały wsparcie od innych.

Kobiety, po doświadczeniu aborcji często powtarzają, że nie miały innego wyboru. Opisują one szereg sytuacji, które prowadziły do aborcji i zaliczają do nich między innymi brak wsparcia, bądź środków na utrzymanie dziecka, presje i groźby najbliższych oraz ludzi ich otaczających, niewystarczające i mylne porady na temat alternatyw aborcji, mylne informacje lub ich brak na temat rozwoju dziecka i ryzyka, jakie niesie ze sobą aborcja, a także niekiedy nawet przemoc.

Jedna kobieta opowiada o tym jak została wyrzucona z domu przez rodziców, kiedy zaszła w ciążę jako nastolatka:


Powiedzieli mi, abym opuściła ich dom i zapomniała, że jestem ich córką. Odeszłam bez pracy, bez pieniędzy, bez domu. Nie miałam dokąd pójść, Czułam się przygnębiona, samotna, porzucona. Mimo tego, byłam pewna, że chcę to dziecko. Nie chciałam aborcji…

Mój ojciec wysłał mi kilka sms-ów i namawiał mnie w nich, abym usunęła ciąże. Odmówiłam. Ale kiedy coraz bardziej popadałam w desperację zamknęłam w sobie uczucia… postępowałam jak obserwator, a nie jak ktoś, kto ma cała sytuację pod kontrolą… Nikt nie wytłumaczył mi, na jakim etapie rozwoju jest moje dziecko, jak będzie wyglądać aborcja i na czym polega… Leżałam tam i nie pragnęłam niczego tak bardzo jak mojej śmierci.


Mimo tego, że czasami partner lub rodzina kobiety, chcieliby ją wesprzeć, mogą oni być zmyleni informacjami, które sugerują zbyt ogromne trudności w wychowaniu dziecka bądź brak innych opcji oprócz aborcji. Świadomość krzywdy, jaką aborcja może uczynić bliskiej osobie, a także dostępność innych alternatyw do aborcji jest niezbędna do tego, aby kobiety znalazły w swoich bliskich wsparcie i pomoc, której potrzebują one i ich poczęte dzieci.

Autorzy omawianego badania podkreślają, że powinno się zwracać więcej uwagi na związek kobiety z osobami ja otaczającymi mimo przyjętego myślenia, że aborcja to „prywatna sprawa kobiety”. Dzięki takiemu myśleniu naukowcy i socjolodzy z wahaniem patrzyli i badali jak związek kobiety z innymi wpływa na rezultat ciąży.

Badacze nawoływali również, aby kobiety w ciąży kryzysowej miały więcej alternatyw i źródeł informacji, a także, aby miały one łatwy dostęp do profesjonalistów pracujących z kobietami w ciężkich sytuacjach.

,„Jeżeli ojciec jest psychicznie i/lub fizycznie niedostępny, doradcy mogą pomóc kobiecie w znalezieniu innych osób, na których mogą one polegać czy to z rodziny czy też spoza niej. Powinno się także bliżej zbadać używanie substancji nielegalnych i innych używek oraz edukację na temat ryzyka nadużywania tych substancji z powodu aborcji."


Więcej informacji na ten temat :Recent Research (język angielski).

tłum.Caroline


Cytaty za:

1. PK Coleman et. al., "Predictors and Correlates of Abortion in the Fragile Families and Well-Being Study: Paternal Behavior, Substance Abuse and Partner Violence," International Journal of Mental Health and Addiction, DOI 10.1007/s11469-008-9188-7, Published Dec. 31, 2008.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

Rozgrzeszenie z aborcji - materiał TVN

 Dziś polecam materiał zrealizowany w roku 2015 przez Dzień Dobry TVN na temat tego jak poradzić sobie z traumą po aborcji. Podjęcie decyzji...